Na obsahu stránky se pracuje, sledujete beta verzi.
Informatikou na základní škole a nižším stupni gymnázia se zabývá závazný dokument z MŠMT – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP pro ZS).
V dokumentu který je platný od 1.9.2021 je vymezena vzdělávací oblast INFORMATIKA a s tím i vzdělávací obsah pro první stupeň.
Žáci na prvním stupni základní školy přicházejí na první stupeň s různou úrovní digitálních kompetencí. Úroveň takových kompetencí závisí především na rodinném prostředí.
Žáci již vyrostli do prostředí, kde se většinou běžně komunikuje pomocí mobilního telefonu a nějakého mobilního zařízení(tablet, notebook). Domácnost je již většinou připojena do sítě internet, rodiče již prošli na základní a střední škole výukou ICT, mají minimálně základní digitální gramotnost. Nelze však předpokládat, že se rodiče systematicky věnovali například bezpečnosti práce, základům informatiky, informatickému myšlení a podobně. Toto je úkolem školy. Pro děti představuje mobilní telefon, tablet, počítač téměř vždy prostředek zábavy a komunikace s vrstevníky, hraní počítačových her je běžnou součástí jejich životů.
Na základní škole je podle nového RVP pro ZS výuka povinná v rozsahu dvou hodin (dříve 1 hodina). Je vhodné, pokud se dá v prostředí školy realizovat další hodina informatiky z disponibilních hodin. V takovém případě je například možný model:
- 1 hodina ve 4. ročníku
- 2 hodiny v 5. ročníku
Posunutí systematické výuky informatiky do vyšších ročníků prvního stupně se jeví jako rozumné řešení, žáci budou muset mimo jiné zvládnout psaní na počítačové klávesnici a ovládat dotyková zařízení.
Jaké tématické celky bychom měli se žáky na 1. stupni základní školy probrat?
Před samotným vyučovacím procesem je třeba seznámit žáky s řádem učebny informatiky a s bezpečností práce v počítačové učebně.
Digitální technologie – 4. ročník
Očekávané výstupy
- pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí, k čemu slouží
- vysvětlí pojem „počítač“ a k čemu slouží
- umí popsat základní části počítače – monitor, myš, klávesnice, systémová jednotka
- druhy počítačů – stolní PC, notebook, tablet, chytrý telefon, server, …
Počítač je programovatelný stroj na zpracování informací. Informací rozumíme sdělení nějaké skutečnosti. „Venku prší“ je informace a tu můžeme zpracovat v počítači například formou:
- tabulky
- grafu
- můžeme napsat email, poslat SMS, poslat zprávu do chatu
- můžeme vyfotografovat deštivý den
- žák se umí přihlásit do počítačové sítě svým uživatelským jménem a heslem, umí se odhlásit
- pamatuje si a chrání své heslo
- zná základní zásady tvorby hesla (kombinace písmen a čísel, minimálně 8 znaků, speciální znaky)
- žák se vždy přihlašuje
- počítač je součástí počítačové sítě (Internet)
- schéma počítačové sítě ve škole – server, počítače, switch, router, kabely, WIFI, …
- WWW stránky školy jako zdroj základních informací pro žáka.
- práce v internetovém prohlížeči
- základní internetové prohlížeče
- umí zapsat URL adresu WWW stránky
- má zažité přihlášení do informačního systému školy, stejně tak do LMS systému školy – MS Office 365,
- uvede různé příklady využití digitálních technologií v zaměstnání rodičů
- PC se využívají ve všech oblastech lidské činnosti, umožňují ulehčit práci člověku
- dodržuje pravidla a pokyny při práci s digitálním zařízením
- PC je elektrické zařízení!
- vstupní zařízení počítače
- jak se můžeme do počítače přihlásit – klávesnice, otisk prstu, scan obličeje, ..
- práce s počítačovou klávesnicí (dotykovým zařízením) – žák umí využívat počítačovou klávesnici
- zvládá zápis znaků s diakritikou, čísel a velkých písmen
- zná základní prostředí operačního systému
- hlavní panel, ikona, zástupce, tlačítko start
- najde a spustí aplikaci, kterou potřebuje k práci
- správce souborů (Průzkumník, Total Commander, …)
- textový editor – Poznámkový editor, Word,…
- obrázkový editor – Malování
- internetový prohlížeč – Google Chrome, Firefox, Edge, …
- zapíše adresu www stránky
- výukové aplikace
- pracuje s daty různého typu – obrázek, text, zvuk, video, …
- uloží svoji práci do souboru, otevře soubor
- příkladem aplikace může být Poznámkový blok
- jména a přípony souborů, názvy adresářů (složek)
- umí pojmenovat a přejmenovat složku a soubor
- používá krok zpět, zoom
- řeší úkol použitím schránky
- edituje digitální text, vytvoří obrázek
- práce v jednoduchém textovém editoru (Poznámkový blok, …)
- program Malování
- přehraje zvuk či video
- zvuk jako soubor na počítači
- video jako soubor na počítači
- video a zvuk jako soubor na webové stránce – YouTube, …
- propojí digitální zařízení a uvede bezpečnostní rizika, která s takovým propojením souvisejí
- základy bezpečnosti na počítači
- při práci s grafikou a textem přistupuje k datům i na vzdálených počítačích a spouští online aplikace
- přihlášení do cloudových systémů – Office 365, Google Suite, …
- práce s emailem – žák má zřízený školní emailový účet
- rozpozná zvláštní chování počítače a případně přivolá pomoc dospělého
- počítač je pomalý, resetuje se, „zatuhává“, počítač nejde spustit, uživatel nevidí obraz, …
Data, informace a modelování – 4. ročník
Očekávané výstupy
- zná pojem data a informace
- proč potřebujeme informace zaznamenat?
- pro pozdější použití
- zaznamenanou informaci lze předat (sdílet)
- jak můžeme informace někomu předávat – ústně, telefonicky, písemně, elektronicky – e-mail, chat, www, …
- jak zaznamenat informaci, aby nebyla závislá na jazyku?
- matematický zápis, zápis notový, síla signálu ikonou na telefonu, všechny piktogramy, …
- šifrování informací
- důvodem šifrování je nemožnost přečtení informace cizí osobou
- sdělí informaci obrázkem
- předá informaci zakódovanou pomocí textu či čísel
- zakóduje/zašifruje a dekóduje/dešifruje text
- kódování informace obrázkem
- kódování informace textem
- kódování informace číslem
- kódování a šifrování textu
- kódování rastrového obrázku (?)
- kódování vektorového obrázku (?)
- zakóduje a dekóduje jednoduchý obrázek pomocí mřížky
- obrázek složí z daných geometrických tvarů či navazujících úseček
ví, co jsou data
eviduje data
kontroluje data
filtruje, třídí a řadí data
porovnává a prezentuje data
Algoritmizace a programování – 5. ročník
Očekávané výstupy
- v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program pro ovládání postavy
- v programu najde a opraví chyby
- rozpozná opakující se vzory,
- používá opakování, stanoví, co se
- bude opakovat a kolikrát
- vytvoří a použije nový blok
- upraví program pro obdobný
- problém
Informační systémy – 5. ročník
Očekávané výstupy
- pracuje s texty, obrázky a tabulkami
- v učebních materiálech doplní posloupnost prvků
- umístí data správně do tabulky
- doplní prvky v tabulce
- v posloupnosti opakujících se prvků nahradí chybný za správný