Na obsahu stránky se pracuje, sledujete beta verzi.


Informatikou na základní škole a nižším stupni gymnázia se zabývá závazný dokument z MŠMT – Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání (RVP pro ZS).

V dokumentu který je platný od 1.9.2021 je vymezena vzdělávací oblast INFORMATIKA a s tím i vzdělávací obsah pro první stupeň.

Žáci na prvním stupni základní školy přicházejí na první stupeň s různou úrovní digitálních kompetencí. Úroveň takových kompetencí závisí především na rodinném prostředí.

Žáci již vyrostli do prostředí, kde se většinou běžně komunikuje pomocí mobilního telefonu a nějakého mobilního zařízení(tablet, notebook). Domácnost je již většinou připojena do sítě internet, rodiče již prošli na základní a střední škole výukou ICT, mají minimálně základní digitální gramotnost. Nelze však předpokládat, že se rodiče systematicky věnovali například bezpečnosti práce, základům informatiky, informatickému myšlení a podobně. Toto je úkolem školy. Pro děti představuje mobilní telefon, tablet, počítač téměř vždy prostředek zábavy a komunikace s vrstevníky, hraní počítačových her je běžnou součástí jejich životů.

Na základní škole je podle nového RVP pro ZS výuka povinná v rozsahu dvou hodin (dříve 1 hodina). Je vhodné, pokud se dá v prostředí školy realizovat další hodina informatiky z disponibilních hodin. V takovém případě je například možný model:

  • 1 hodina ve 4. ročníku
  • 2 hodiny v 5. ročníku

Posunutí systematické výuky informatiky do vyšších ročníků prvního stupně se jeví jako rozumné řešení, žáci budou muset mimo jiné zvládnout psaní na počítačové klávesnici a ovládat dotyková zařízení.

Jaké tématické celky bychom měli se žáky na 1. stupni základní školy probrat?

Před samotným vyučovacím procesem je třeba seznámit žáky s řádem učebny informatiky a s bezpečností práce v počítačové učebně.

Digitální technologie – 4. ročník

Očekávané výstupy

  • pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí, k čemu slouží
    • vysvětlí pojem „počítač“ a k čemu slouží
    • umí popsat základní části počítače – monitor, myš, klávesnice, systémová jednotka
    • druhy počítačů – stolní PC, notebook, tablet, chytrý telefon, server, …

Počítač je programovatelný stroj na zpracování informací. Informací rozumíme sdělení nějaké skutečnosti. „Venku prší“ je informace a tu můžeme zpracovat v počítači například formou:

  1. tabulky
  2. grafu
  3. můžeme napsat email, poslat SMS, poslat zprávu do chatu
  4. můžeme vyfotografovat deštivý den
  • žák se umí přihlásit do počítačové sítě svým uživatelským jménem a heslem, umí se odhlásit
    • pamatuje si a chrání své heslo
    • zná základní zásady tvorby hesla (kombinace písmen a čísel, minimálně 8 znaků, speciální znaky)
  • žák se vždy přihlašuje
  • počítač je součástí počítačové sítě (Internet)
    • schéma počítačové sítě ve škole – server, počítače, switch, router, kabely, WIFI, …
    • WWW stránky školy jako zdroj základních informací pro žáka.
    • práce v internetovém prohlížeči
      • základní internetové prohlížeče
      • umí zapsat URL adresu WWW stránky
      • má zažité přihlášení do informačního systému školy, stejně tak do LMS systému školy – MS Office 365,
  • uvede různé příklady využití digitálních technologií v zaměstnání rodičů
    • PC se využívají ve všech oblastech lidské činnosti, umožňují ulehčit práci člověku
  • dodržuje pravidla a pokyny při práci s digitálním zařízením
    • PC je elektrické zařízení!
  • vstupní zařízení počítače
    • jak se můžeme do počítače přihlásit – klávesnice, otisk prstu, scan obličeje, ..
    • práce s počítačovou klávesnicí (dotykovým zařízením) – žák umí využívat počítačovou klávesnici
  • zvládá zápis znaků s diakritikou, čísel a velkých písmen
  • zná základní prostředí operačního systému
    • hlavní panel, ikona, zástupce, tlačítko start
  • najde a spustí aplikaci, kterou potřebuje k práci
    • správce souborů (Průzkumník, Total Commander, …)
    • textový editor – Poznámkový editor, Word,…
    • obrázkový editor – Malování
    • internetový prohlížeč – Google Chrome, Firefox, Edge, …
      • zapíše adresu www stránky
    • výukové aplikace
    • pracuje s daty různého typu – obrázek, text, zvuk, video, …
  • uloží svoji práci do souboru, otevře soubor
    • příkladem aplikace může být Poznámkový blok
    • jména a přípony souborů, názvy adresářů (složek)
  • umí pojmenovat a přejmenovat složku a soubor
  • používá krok zpět, zoom
  • řeší úkol použitím schránky
  • edituje digitální text, vytvoří obrázek
    • práce v jednoduchém textovém editoru (Poznámkový blok, …)
    • program Malování
  • přehraje zvuk či video
    • zvuk jako soubor na počítači
    • video jako soubor na počítači
    • video a zvuk jako soubor na webové stránce – YouTube, …
  • propojí digitální zařízení a uvede bezpečnostní rizika, která s takovým propojením souvisejí
    • základy bezpečnosti na počítači
  • při práci s grafikou a textem přistupuje k datům i na vzdálených počítačích a spouští online aplikace
    • přihlášení do cloudových systémů – Office 365, Google Suite, …
    • práce s emailem – žák má zřízený školní emailový účet
  • rozpozná zvláštní chování počítače a případně přivolá pomoc dospělého
    • počítač je pomalý, resetuje se, „zatuhává“, počítač nejde spustit, uživatel nevidí obraz, …

Data, informace a modelování – 4. ročník

Očekávané výstupy

  • zná pojem data a informace
  • proč potřebujeme informace zaznamenat?
    • pro pozdější použití
    • zaznamenanou informaci lze předat (sdílet)
    • jak můžeme informace někomu předávat – ústně, telefonicky, písemně, elektronicky – e-mail, chat, www, …
    • jak zaznamenat informaci, aby nebyla závislá na jazyku?
      • matematický zápis, zápis notový, síla signálu ikonou na telefonu, všechny piktogramy, …
  • šifrování informací
    • důvodem šifrování je nemožnost přečtení informace cizí osobou
  • sdělí informaci obrázkem
    • předá informaci zakódovanou pomocí textu či čísel
  • zakóduje/zašifruje a dekóduje/dešifruje text
    • kódování informace obrázkem
    • kódování informace textem
    • kódování informace číslem
    • kódování a šifrování textu
    • kódování rastrového obrázku (?)
    • kódování vektorového obrázku (?)
  • zakóduje a dekóduje jednoduchý obrázek pomocí mřížky
  • obrázek složí z daných geometrických tvarů či navazujících úseček

ví, co jsou data
eviduje data
kontroluje data
filtruje, třídí a řadí data
porovnává a prezentuje data

Algoritmizace a programování – 5. ročník

Očekávané výstupy

  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program pro ovládání postavy
  • v programu najde a opraví chyby
  • rozpozná opakující se vzory,
  • používá opakování, stanoví, co se
  • bude opakovat a kolikrát
  • vytvoří a použije nový blok
  • upraví program pro obdobný
  • problém

Informační systémy – 5. ročník

Očekávané výstupy

  • pracuje s texty, obrázky a tabulkami
  • v učebních materiálech doplní posloupnost prvků
  • umístí data správně do tabulky
  • doplní prvky v tabulce
  • v posloupnosti opakujících se prvků nahradí chybný za správný