Studio příkladů pro 5. ročník

Studio příkladů pro 7. ročník


Scratch je vizuální blokový programovací jazyk – jazyk, který umožňuje vytvářet programy pomocí grafických elementů – BLOKŮ.

Jiné prostředí pro programování na základní škole

Složky informatického myšlení

  • Abstrakce – schopnost rozlišit podstatné od nepodstatného
  • Algoritmizacenajít postup k cíli a umět jej zapsat
  • Dekompozice – rozložit velký problém na několik dílčích (menších)
  • Evaluace – ověřit a testovat navržené řešení, ladit je
  • Generalizace – modifikovat nalezené řešení pro jiný příbuzný problém

Základní prostředí ve Scratch

Při popisu základního prostředí je třeba představit následující

  • základem je scéna s postavou
  • činnost postavy řídí scénář
  • scénář se skládá z bloků
  • podobné bloky mají stejnou barvu
  • bloky lze přetahovat do scénáře
  • bloky lze mazat
  • nová postava
  • nové pozadí
  • kostým
  • vlastní kostým

Porovnání terminologie Scratch se standartními termíny programování

  • blok = příkaz
  • scénář=program, script
  • postava=objekt
  • vlastní blok=procedura

Metody práce při výuce programování 

Souřadný systém ve Scratch

Potáhni a otiskni

Potáhni, otoč, otiskni

Potáhni, otoč, otiskni, posuň

Otočení o 30°, otisknutí, čekání
Pero – římské číslice

Opakování-bludiště

Změna kostýmu

Morseova abeceda

Vytváření vlastního bloku

Kreslení mnohoúhelníků

Procvičování bloků

Kreslení teček a čárek

Noční obloha, náhodná souřadnice

Tečky různé velikosti, náhodná souřadnice

Příklad vlak

Písmena a slova

Přečti následující scénáře a zapiš slova, která se otisknou po spuštění scénáře.

Cv. 1 Změna kostýmu – Letadlo

C.2 – Proměnná s parametrem

Cv.3 – Proměnná – chytání jablka

Cv.3 – Most

V programování se velmi často využívá opakování s podmínkou (cyklus s podmínkou). Děj se pak opakuje tak dlouho, dokud nenastane stav PRAVDA pro nějakou podmínku:

  • počet opakování
  • dotkne se okraje
  • dotkne se ukazatele myši
  • je stisknuta nějaká klávesa
  • dotkne se nějaké barvy

Operátory, počítání a počítání s proměnnou


Školení SCRATCH – 2. část